
M
E

D
IA

 
IN

T
E

G
R

IT
Y 

M
A

T
T

E
R

S
20

15
 

M
O

N
IT

O
R

IN
G

 R
EP

O
R

TS

MONITORING EU GUIDELINES IN MONTENEGRO

MAKING THE MEDIA 
DEPENDENT ON THE STATE
by DANIELA BRKIĆ

This report briefly assesses independence and transparency of the media regu-
lator and public service media in Montenegro in 2014 and early 2015 taking into 
account the indicators in the Guidelines for EU support to media freedom and 
media integrity in enlargement countries, 2014–2020. 
THIS REPORT WAS PRODUCED IN MAY 2015 by the SEE Media Observatory as a contribu-
tion to the 2015 assessment of two results – independent and professional regu-
lators, and public service media – elaborated in the Guidelines for EU support to 
media freedom and media integrity in enlargement countries, 2014–2020. The 
content of the assessment follows the indicators included in the EU Guidelines.

INDEPENDENT AND PROFESSIONAL REGULATORS

LEGAL PROVISIONS ON INDEPENDENCE  
OF THE REGULATOR

Regulatory body in Montenegro – Agency for Electronic Media of 
Montenegro (AEM) – is founded by the state as “an independent AVM service 
regulatory body with public authorities” (Law on Electronic Media, enacted 
in 2010 and amended in 2011). According to the founding act (2010 Law on 
Electronic Media), it is an autonomous legal entity, functionally independent 
from any state authority, and any legal and natural persons engaging in pro-
duction and broadcasting of radio and TV programs, or provision of other AVM 
services (Article 10). 

 However, other laws compromise independence of the Agency. For exam-
ple, the Law on Budget obliges AEM to submit its financial plans and reports to 
the Parliament for adoption, as well as to return the revenue surpluses to the 
state budget. The Law on Budget has been amended in April 2014, but the leg-
islature ignored the regulator’s arguments, and the provisions regarding the 
AEM’s finances remained in force. The only change is that AEM is now obliged 
to make all money transfers through the Central Bank of Montenegro, instead 
of using one of the commercial banks in the country. The 2010 Law on the 
Electronic Media is now under review again, but the Government’s focus is on 
the European rules for state aid in the media sector. The first draft published by 
the Ministry of Culture in April 2015 has not addressed any of the provisions 
relevant for the Agency’s independence. 



M
ED

IA
 IN

TE
G

R
IT

Y 
M

AT
TE

R
S

20
15

 M
O

N
IT

O
R

IN
G

 R
EP

O
R

TS
M

O
N

IT
O

R
IN

G
 E

U
 G

U
ID

EL
IN

ES
 IN

 M
O

N
TE

N
EG

R
O

M
AK

IN
G

 T
H

E 
M

ED
IA

 D
EP

EN
D

EN
T 

O
N

 T
H

E 
ST

AT
E

	
2	

14TRANSPARENCY OF THE REGULATOR
AEM is legally obliged to publish its Activity and Financial Reports, as well 

as “to make all documents pertaining to rights and obligations of legal or nat-
ural persons available to the public, accompanied by a statement of reasons” 
(2010 Law on Electronic Media). Statute of the Agency also stipulates that the 
following documents and information must be published on its website: stat-
ute and other general documents adopted by the Agency; decisions and other 
administrative documents of the Agency; public calls and invitations to public 
consultations; professional opinions and explanations related to implementa-
tion of the Electronic Media Law; statistical and other indicators related to the 
development of the AVMS sector; decision of the Parliament of Montenegro 
on the appointment and revocation of the Council members; the details of the 
Chairman and members of the Council, Agency Director and other employees 
of the Agency; decisions following the public calls for awarding the rights to 
provide AVM services. These obligations are fully respected in practice- docu-
ments are made available to the public, on the AEM’s website.

According to the Activity report for 2014, around 250 new documents were 
published on the AEM’s website while that number was nearly double in the 
preceding year. Number of visits to the website for the past two years is approx-
imately 130,000, with around 10,000 unique users per month. 

EFFICIENCY OF THE REGULATOR
The Agency is highly efficient in performing its normative activities. All 

procedures in adoption of bylaws, and decisions regarding the functioning of 
AVM service providers are adopted and published according to a legally set 
timeframe. Open calls for spectrum allocations and licensing procedures are 
promptly and effectively implemented. On the other hand, AEM provides little 
insight into the functioning and operations of the electronic media. Monitoring 
reports on the broadcasters’ respect of program standards are scarce and spo-
radic (the latest one is from 2012). In this domain, AEM fails to perform its con-
trol function in the implementation of legal provisions on program standards, 
and fails to provide program quality check. 

While granted sanctioning power, AEM most often refrains from practicing 
it. The majority of media in Montenegro are faced with financial difficulties, 
and, consequently, they fail to fulfil their financial obligations towards the regu-
lator – they do not pay broadcasting license fees. However, AEM has not revoked 
any license on the ground of that violation of the law, but instead it has tried to 
solve this situation by offering broadcasters a debt-restructuring scheme in an 
attempt to keep the existing level of media pluralism in Montenegro’s electron-
ic media landscape. 

On one hand, it is valuable to keep the level of pluralism in the media high. 
On the other, by doing such compromises, the Agency directly interferes in the 
media market competition, and also increases the dependence of the media 

MEDIA LEGISLATION IN 
MONTENEGRO PROVIDES 
FOR INDEPENDENCE OF 
THE REGULATOR, BUT 
OTHER LAWS SUCH AS 
THE LAW ON THE STATE 
BUDGET COMPROMISE 
THAT INDEPENDENCE.



M
ED

IA
 IN

TE
G

R
IT

Y 
M

AT
TE

R
S

20
15

 M
O

N
IT

O
R

IN
G

 R
EP

O
R

TS
M

O
N

IT
O

R
IN

G
 E

U
 G

U
ID

EL
IN

ES
 IN

 M
O

N
TE

N
EG

R
O

M
AK

IN
G

 T
H

E 
M

ED
IA

 D
EP

EN
D

EN
T 

O
N

 T
H

E 
ST

AT
E

	
3	

14of the state, supporting their practice to turn to the state for aid in financing 
of their businesses. In numbers, the broadcasting fee collection remains poor 
for years. In 2013 and 2014, the Agency collected only around one third of the 
broadcasting fees. With the debt-restructuring scheme introduced in 2014, the 
Agency managed to collect 40 percent of the unpaid fees from previous years. 
However, at the end of 2014, the total amount owed by broadcasters and AVM 
service providers to the Agency amounted to around 0.6 million EUR, while the 
overall annual revenues of AEM for the past 4 years amount to around 1 mil-
lion EUR. The Agency has provided several incentives to broadcasters in order 
to solve this crisis. In 2013, AEM decided to give a 15 percent discount to broad-
casting fees, for last three quarters of the year, but the percentage of total col-
lection of fees was only 32 percent. 

REGULATOR CONSULTED ON THE REGULATION CHANGES
The Ministry of Culture regularly consults the Agency on the regulation 

changes in the electronic media sector. For example, the Agency has given its 
opinion on the latest draft amendments to the Law on Public Broadcasting 
Services (November 2014). Agency’s comments to the draft laws are made 
available to the public through its website. The Agency’s opinion is not bind-
ing but it is considered in the parliament procedure of adopting the laws. The 
Agency is also legally obliged to organize public consultations when drafting 
the Development Program for AVM services sector and when determining the 
amount and method of payment of fees, the registration fee for the AVM service 
providers and the fee payable upon issued license for provision of AVM service. 

MEDIA SECTOR CONSULTED  
ON THE REGULATION CHANGES

The Agency also regularly invites AVM service providers to give their writ-
ten comments, proposals and suggestions prior to adopting any legal act with 
impact on provider’s rights and obligations. It is, however, not known to what 
extent is the sector engaged in such consultations. For example, when adopt-
ing the Rulebooks on quotas for the European and independent produc-
tions, the Agency published the invitation for public consultations on its web-
site on 22 September 2014, accompanying the invitation with the draft text of 
the Rulebooks. The invitation stated that comments could be given in writ-
ten form by 8 October 2014. The next piece of information on the topic was a 
release from the Agency’s Council meeting from 30 October stating that the 
Rulebooks was adopted, with no information on comments received or partic-
ipation of any other interested parties.

DESPITE HAVING 
THE SANCTIONING 
POWER, AEM MOST 
OFTEN REFRAINS 
FROM PRACTICING 
IT. STRUGGLING 
WITH FINANCIAL 
DIFFICULTIES, MANY 
BROADCASTERS DO NOT 
PAY BROADCASTING 
LICENSE FEES. INSTEAD 
OF SANCTIONS, AEM 
IS OFFERING THEM A 
DEBT-RESTRUCTURING 
SCHEME AS AN 
ATTEMPT TO KEEP 
THE EXISTING LEVEL 
OF PLURALISM IN 
THE MONTENEGRO’S 
ELECTRONIC MEDIA 
LANDSCAPE. SUCH 
APPROACH INCREASES 
THE DEPENDENCE OF 
THE MEDIA OF THE 
STATE. 



M
ED

IA
 IN

TE
G

R
IT

Y 
M

AT
TE

R
S

20
15

 M
O

N
IT

O
R

IN
G

 R
EP

O
R

TS
M

O
N

IT
O

R
IN

G
 E

U
 G

U
ID

EL
IN

ES
 IN

 M
O

N
TE

N
EG

R
O

M
AK

IN
G

 T
H

E 
M

ED
IA

 D
EP

EN
D

EN
T 

O
N

 T
H

E 
ST

AT
E

	
4	

14INTERFERENCE BY THE GOVERNMENT  
AND THE PARLIAMENT

The Government representative was excluded from the governing body of 
the Agency (Council of the AEM) by changes of the Law on Electronic Media 
in 2010. Instead, the governing board consists of 5 members elected among 
members of academia, professional organizations and civic sector. However, 
the Government and the Parliament have continued to interfere with AEM’s 
financial autonomy. The Parliament elects AEM’s Council members through 
transparent procedure, but it also has legal power to dismiss the whole Council 
as the governing body of regulator in case it fails: 1) to meet for more than six 
months without a justified reason, or 2) to make publicly available, by posting it 
on the AEM’s website AEM’s Activity, Financial and Audit Report for the previ-
ous year, not later than by the end of June of the current year.

The Parliament’s control became even stronger in 2014. In April 2014, the 
Parliament convened a control hearing of the Agency’s management and its 
Council members. The Parliamentary committee was dissatisfied with the quali-
ty of implementation of the Law on Electronic Media, the complaints referred to 
the lack of initiative within the Agency to monitor and sanction program content 
such as defamatory and hate speech. It was also criticized for inability to involve 
the general public in using the instruments of media regulation – the proof of 
which was a very small number of received viewers’ complaints. Another general 
objection was the Agency’s practice of not sanctioning the broadcasters that do 
not pay the broadcasting fees, which the Agency’s managers justified on grounds 
of insufficient capacities of the Agency, which in turn influence its ability to pro-
duce more results in monitoring of the program standards. They also mentioned 
the Agency’s plan to launch a campaign for boosting citizens’ use of complaints 
mechanism. Answering to criticism for not imposing sanctions to broadcasters 
that do not pay the broadcasting fees, the Agency claimed strict application of 
the legal provisions in that case would result with collapse of more than half of 
the broadcasting media in Montenegro. The hearing also raised the issue of the 
Parliament’s improper interference with the Agency’s independence. It was em-
phasized that there is no legal basis for the Parliament to organize such a hearing 
in the first place – the hearing of the AEM’s governing board and management 
(except in the Parliament’s rules of procedure) – or to influence them to act in any 
specific manner other than the legally prescribed.

FINANCIAL AUTONOMY OF THE REGULATOR
AEM is financed from direct revenues assigned to it by the Law on Electronic 

Media. Regulator acquires funds from non-recurrent fees for registration of the 
AVM service providers and from the annual fees paid as per issued licenses for the 
AVM service provision (transmission fee, on-demand AVM service provision fee). 
Revenues and total spending are planned and realized according to the publicly 
available financial plans and reports. The state does not contribute to Agency’s 



M
ED

IA
 IN

TE
G

R
IT

Y 
M

AT
TE

R
S

20
15

 M
O

N
IT

O
R

IN
G

 R
EP

O
R

TS
M

O
N

IT
O

R
IN

G
 E

U
 G

U
ID

EL
IN

ES
 IN

 M
O

N
TE

N
EG

R
O

M
AK

IN
G

 T
H

E 
M

ED
IA

 D
EP

EN
D

EN
T 

O
N

 T
H

E 
ST

AT
E

	
5	

14funding and, since the adoption of the 2010 Law on Electronic Media (which gave 
the licensing competencies to the Agency), the regulator operates with surpluses. 

In January 2013, the legislation changes forced the nominally independent 
AEM to return its own budget surpluses to the state budget. The Agency has 
protested against that solution since those funds are then not invested in the 
AEM’s capacities and operations or in any initiatives beneficial for the media 
sector. Furthermore, the restrictions in the AEM’s finances obstructed the regu-
lator’s intention to invest resources in strengthening its monitoring capacities. 
The Agency was subjected to the same rules also in 2014. While this has not en-
dangered the Agency’s functioning given that its financial operations resulted 
in surplus in 2014 as well, it has prevented it from investing in the development 
of its own capacities.

The Parliament has continued to be responsible for adoption of financial 
plans and reports of the Agency, contrary to the EC recommendations. It has 
also practiced its power to modify financial plans of regulator. The fact that the 
Parliament forced the Agency to modify its financial plans for 2013 and 2014, 
according to both Freedom House and the EC Progress report, it „clearly un-
dermines the AEM’s independence”. This power was given to the Parliament by 
the 2011 Law on Budget, and the clause in question has not been revoked in 
2014 amendments (2014 Law on Budget and Fiscal Responsibility).

Based on the Government’s recommendations, in 2011 and 2012, the sala-
ries in nominally independent regulatory bodies, including AEM, were reduced 
and that measure is still in force. However, the salaries in the Agency are still 
above the national average. The management insists on maintaining them as 
high as possible in order to keep the existing and attract the new qualified per-
sonnel in the sector where telecom industry presents strong competition. 

Financial crisis is partially blamed for having significantly affected the rev-
enues of both broadcasters and AVMS providers. However, while the broad-
casters are struggling, the finances of the regulator have not been significant-
ly affected thanks to the expansion of on demand AVM services providers. In 
2014, they provided more than 60 percent of AEM’s revenues in comparison to 
30 percent collected from broadcasters. The share of the income from the fees 
paid by on demand AVM service providers in the Agency’s annual revenue has 
been doubled since 2011.

TRACK-RECORD OF THE REGULATOR’S INDEPENDENCE, 
TRANSPARENCY AND PROFESSIONALISM

Past performance of the broadcasting media regulation in Montenegro does 
not serve as an indicator of future stability. On the contrary, Montenegro has 
gone through a serious crisis in this sector. The 2010 Law on Electronic Media 
has eliminated the problems created by the 2008 regulation, which deprived 
the Broadcasting Agency (official name of the regulator until 2010) of several 
important powers. The same legislation prescribed the establishment of a new 

THE PARLIAMENT’S 
INTERFERENCE IN 
THE WORK OF THE 
REGULATOR BECAME 
EVEN STRONGER IN 
2014. IN APRIL 2014, THE 
PARLIAMENT CONVENED 
A CONTROL HEARING 
OF THE AGENCY’S 
MANAGEMENT AND ITS 
COUNCIL MEMBERS 
WITHOUT HAVING 
LEGAL BASIS FOR SUCH 
CONTROL.



M
ED

IA
 IN

TE
G

R
IT

Y 
M

AT
TE

R
S

20
15

 M
O

N
IT

O
R

IN
G

 R
EP

O
R

TS
M

O
N

IT
O

R
IN

G
 E

U
 G

U
ID

EL
IN

ES
 IN

 M
O

N
TE

N
EG

R
O

M
AK

IN
G

 T
H

E 
M

ED
IA

 D
EP

EN
D

EN
T 

O
N

 T
H

E 
ST

AT
E

	
6	

14regulatory body, the Agency for Electronic Communications and Postal Affairs, 
but the powers of the two Agencies were not clearly distinguished. That situ-
ation caused a significant amount of criticism and tensions. The 2010 Law on 
Electronic Media was adopted following the severe criticism from the EU, OSCE 
and international organizations such as Article 19. The discussion in the na-
tional Parliament during the procedure of adoption of the Law raised concerns 
whether such solution was a compromise made by the Government in order 
to keep the control over the other regulatory body, the Agency for Electronic 
Communications and Postal Affairs, which controls primarily the area of tele-
communications with an annual turnover of over 300 million EUR.

AVAILABILITY OF RECORDS ON MEDIA OWNERSHIP  
AND FINANCIAL STATEMENTS OF OUTLETS

AEM is obliged to provide annual reports on media ownership, but the latest 
annual report available on the AEM’s website (accessed on 28 April 2015) is the 
one from 2012. Currently, the only available information is sporadic notices on 
changes in media ownership structure of particular media. Commercial media 
outlets in Montenegro have never revealed their financial statements, nor are 
they obliged to do so. AEM does not have any jurisdiction over their economic 
performance or its transparency.

LEGISLATION AGAINST MEDIA MONOPOLIES  
AND DOMINANT MARKET POSITIONS

The 2010 Law on Electronic Media provides definitions and sanctions for 
media concentration. All decisions on sanctions, as well as resolutions of the 
complaints submitted by the media are made public through the AEM’s web-
site. Unlawful media concentration is considered to exist when a broadcast-
er with national coverage holds more than 25 percent stake in another na-
tional broadcaster or more than a 10 percent stake in a news agency or daily 
print media with the circulation exceeding 3,000 copies. The Law also for-
bids broadcasters to broadcast over the same area more than one television 
and one radio program with the same or similar program content. Also, radio 
or television program licensed for broadcasting with local or regional cover-
age may not hold more than 30 percent stake of another broadcaster with re-
gional or local coverage over the same area, or publish local daily print media 
(Article 131). The same provisions apply to relatives of media owner in direct 
line up to the second degree or his/her spouse. (Article 132) Besides the Law 
on Electronic Media, there is also separate regulation against monopolies – the 
Law on Protection of Competition (2012). Regulator in this area – Agency for 
Protection of Competition – has never intervened in the electronic media sec-
tor, but it has annulled the 2013 agreement of four daily papers on the price in-
crease from 0.5 to 0.7 EUR. The decision still hasn’t been enforced due to long 
court appeal procedures.



M
ED

IA
 IN

TE
G

R
IT

Y 
M

AT
TE

R
S

20
15

 M
O

N
IT

O
R

IN
G

 R
EP

O
R

TS
M

O
N

IT
O

R
IN

G
 E

U
 G

U
ID

EL
IN

ES
 IN

 M
O

N
TE

N
EG

R
O

M
AK

IN
G

 T
H

E 
M

ED
IA

 D
EP

EN
D

EN
T 

O
N

 T
H

E 
ST

AT
E

	
7	

14The sanctions for illegal media concentration, as stipulated in the Law on 
Electronic Media, include license revocation or denied license. Such meas-
ure has never been applied. Instead, AEM has issued warnings to media outlets 
that have breached these provisions and requested from them to correct the 
irregularities in the ownership structure. In 2014, there were no such interven-
tions, and in 2013 there were only two, both resolved in line with regulator’s re-
quests. It is uncertain whether the formal ownership structure discloses who 
really controls the tangible media. For example, media concentration was an-
nounced legally correct in the case of a broadcaster TV Vijesti, a daily newspa-
per Vijesti, weekly magazine Monitor, and news web portal Vijesti, where sev-
eral individuals formally have only minor stakes in the ownership structure of 
these media. In public, they are, however, recognized as main and real owners 
and decision-makers. 

All decisions on sanctions, as well as complaints resolutions invested by 
sanctioned media are made public through AEM’s website.

“STATE ADVERTISING”
State advertising in the media in Montenegro is not regulated. The analy-

ses conducted by civic sector revealed indications that state advertising is ir-
regular, uncontrolled and non-transparent. It also distorts media market com-
petition. The 2014 report released by the Center for Civic Education, disclosed 
that in 2013 state bodies spent more than 2 million EUR on advertising, with the 
majority of that money having gone to public broadcaster RTCG, (at that time) 
state-owned daily Pobjeda, and to local media controlled by local governments 
in accordance with their political and pro-government affiliations. At the same 
time, the state spent only 2 percent of that total amount for advertisements in 
private broadcaster TV Vijesti, and even less in daily Vijesti, although they are 
among the three most influential media in Montenegro (according to the opin-
ion polls) but critical to the Government in their editorial policy. 

This illustrates the need to introduce good governance rules in this area, 
not only for market reasons, but also to prevent misuse of the state finances for 
further political polarization of the media in Montenegro. According to data 
of National Electoral Commission on political parties’ expenditures for media 
campaigns during the 2014 local elections, the opposition parties clearly sup-
ported TV Vijesti, while on the other hand, ruling party DPS spent its entire ad-
vertising budget in TV Prva and TV Pink, whose editorial policy is close to the 
Government. There are no data on volume and share of state advertising or use 
of other type of public money per media outlet in Montenegro. Neither regu-
lation nor self-regulation has been adopted to introduce such transparency ob-
ligations. Also, there is no record on advertising spending by big state-owned 
companies and no monitoring of that issue. 

THERE IS URGENT 
NEED TO INTRODUCE 
GOOD GOVERNANCE 
RULES FOR “STATE 
ADVERTISING”, NOT 
ONLY FOR MARKET 
REASONS, BUT 
ALSO TO PREVENT 
MISUSE OF THE 
STATE FINANCES FOR 
FURTHER POLITICAL 
POLARIZATION OF THE 
MEDIA IN MONTENEGRO.



M
ED

IA
 IN

TE
G

R
IT

Y 
M

AT
TE

R
S

20
15

 M
O

N
IT

O
R

IN
G

 R
EP

O
R

TS
M

O
N

IT
O

R
IN

G
 E

U
 G

U
ID

EL
IN

ES
 IN

 M
O

N
TE

N
EG

R
O

M
AK

IN
G

 T
H

E 
M

ED
IA

 D
EP

EN
D

EN
T 

O
N

 T
H

E 
ST

AT
E

	
8	

14SECTOR ANALYSIS AND VERIFIED  
AUDIENCE MEASUREMENT

AEM is legally obliged to monitor adherence to the minimum program 
standards, commercial AV communications and “other legal rules with regard 
to broadcasted program”. In practice, AEM regularly provides quarterly market 
reports limited to data on market coverage with digital vs. analogue signal, and 
channels/types of signal distribution. It also sporadically monitors the program 
standards (the last report is from 2012). Those reports are limited to data on 
the amount of production by national broadcasters, and quotas for commercial 
AV communications. 

In 2014, the Agency introduced practice of semi-annual analyses of televi-
sion coverage of events/topics of special interest. In 2014, such events were lo-
cal elections and the Pride Parade. Apart from this, the Agency doesn’t provide 
any data on audience share of specific broadcasters, or any other data on type/
quality of program that could be useful for setting policy. Audience measure-
ment data is sporadically provided by private agency Ipsos Strategic Marketing. 
These measurements are conducted under commercial contracts with broad-
casters and are not publicly available. 

The Agency is, however, active in policy setting within its scope of current 
jurisdiction. Such example is the digitalization agenda. Transfer from analogue 
to digital broadcasting in Montenegro was intensified only in mid 2014, when 
the necessary equipment was installed and the national broadcasting multi-
plex set to operation. In June 2014, the first permit to start digital broadcasting 
was given to public broadcaster RTCG, free of charge. In October 2014, an open 
call for nine available licenses for digital broadcasters was published. AEM has 
previously raised concerns that poor financial and technical capacities of com-
mercial broadcasters could be an obstacle for digitalization. Therefore it de-
cided not to charge any additional costs for digital broadcasting until the final 
shut down of analogue signal in June 2015. Only three broadcasters applied to 
the call. It means that two thirds of digital broadcasting capacities are left out 
of use and without means for exploitation. The market conditions make major-
ity of commercial and local public broadcasters uninterested in transferring to 
digital platform because of debts and anticipated switchover costs. The delayed 
digital switchover was realized at the point of time when more that 75 percent 
of Montenegrin households already chose some other platform for reception 
of TV programs. 

MONITORING OF INFORMAL ECONOMIC PRESSURES  
ON INDEPENDENT REPORTING

AEM does not conduct any analysis that might disclose informal economic 
pressures on independent reporting. On the other hand, there is a clear need 
for identifying potential threats to fair media reporting and operating. Civil 
society organizations (for instance Institut Alternativa, 2015) in their reports 



M
ED

IA
 IN

TE
G

R
IT

Y 
M

AT
TE

R
S

20
15

 M
O

N
IT

O
R

IN
G

 R
EP

O
R

TS
M

O
N

IT
O

R
IN

G
 E

U
 G

U
ID

EL
IN

ES
 IN

 M
O

N
TE

N
EG

R
O

M
AK

IN
G

 T
H

E 
M

ED
IA

 D
EP

EN
D

EN
T 

O
N

 T
H

E 
ST

AT
E

	
9	

14raise the issue of unfair competition in advertising and media market in gen-
eral. For many years professional associations such as AKEM (Association of 
Commercial Electronic Media) claim that the operations of TV broadcasters 
Pink and Prva, which produce majority of their programs in Serbia, should 
be considered unfair competition to the rest of commercial broadcasters in 
Montenegro. It is unclear whether the TV stations with headquarters in Serbia 
and operations in Montenegro fulfil legal requirements on local production 
quota. The latest publicly available data from May 2012, provided by AEM, show 
that some of broadcasters do not respect the quota requirement, but there is 
no data available on subsequent actions undertaken by the regulator nor more 
recent data to reveal weather this still is the case. These broadcasters, however, 
harvest the greater part of the marketing revenues in Montenegro. 

It is estimated that 80 percent of advertisements placed in Montenegrin 
media come through specialized advertising agencies, with the remaining 20 
percent contracted directly between media outlets and businesses. The mar-
ket is dominated by branch offices of big regional advertising agencies’ chains 
where dominant position belongs to Direct Media agency. 

Apart from already mentioned provisions on unlawful media concentration 
and general anti-monopoly legislation, no other legal provision or legal check 
against economic irregularities or pressures exist. 

PRIVATISATION OF STATE-OWNED MEDIA
In November 2014, the last remaining state-owned media (with 84.7 per-

cent state ownership stake) in Montenegro– daily Pobjeda – was privatized. 
For more than a decade the state has been violating the Law on Media which 
set the final deadline for privatization of Pobjeda in November 2003. During 
that period the state aid to the newspaper amounted to almost 6 million EUR, 
in addition to covering multimillion losses of the company during the years. 
Three privatization tenders (2007, 2008 and 2011) failed. The last two finished 
in failed negotiation between WAZ, and later AVAZ, and the Government. The 
public has never been given precise reasons for the tender failures. During 
this decade, the government has increased its ownership stake by writing-off 
the company’s tax debts. At one point, the Government bought the land and 
the building of Pobjeda estimated at 4.89 million EUR, and in return paid 2.8 
million EUR for taxes and contributions for employees’ salaries, but the pub-
lic never found out how the difference of 2 million EUR was spent. Finally, the 
company has declared bankruptcy and then it was sold in direct negotiation 
procedure. The new owner of Pobjeda is the Greek company Media Nea, which 
already owns a daily in Montenegro – Dnevne novine. The owner, a Greek busi-
nessman Petros Statis is a business partner of Victor Restis, one of the tenants 
of Sveti Stefan, with good connections with the Montenegrin Government. In 
public, there were speculations that the deal was agreed in advance. 



M
ED

IA
 IN

TE
G

R
IT

Y 
M

AT
TE

R
S

20
15

 M
O

N
IT

O
R

IN
G

 R
EP

O
R

TS
M

O
N

IT
O

R
IN

G
 E

U
 G

U
ID

EL
IN

ES
 IN

 M
O

N
TE

N
EG

R
O

M
AK

IN
G

 T
H

E 
M

ED
IA

 D
EP

EN
D

EN
T 

O
N

 T
H

E 
ST

AT
E

	
10

	
14PUBLIC SERVICE MEDIA

LEGAL DEFINITION OF PUBLIC SERVICE REMIT
The public service broadcaster in Montenegro is a public enterprise “Radio 

and Television of Montenegro”(RTCG) with two radio and three TV channels. 
Its remit is specified in the Law on Public Broadcasting Services of Montenegro 
(2008, 2012). The activity of RTCG is the production and broadcasting of radio 
and television programs that meet democratic, social, educational, cultural and 
other needs of public interest of all segments of Montenegrin society. 

The law holds the public broadcaster obliged and accountable for produc-
tion and broadcasting high quality programs which meet public interests on 
both national and local level, in balance manner, and with appropriate rep-
resentation of informative, cultural, educational, scientific, sport and enter-
taining programs. RTCG is obliged to take into special account children and 
youth, national and ethnic minorities, disabled persons, and socially vulnerable 
groups; to affirm and foster Montenegrin national and cultural identity, as well 
as European cultural heritage. Its mission is also to contribute to the obser-
vance and promotion of fundamental human rights and freedoms, democratic 
values and institutions, public dialogue culture, and to present citizens’ initia-
tives, and a number of other obligations. 

In practice, RTCG has gone through significant program changes since the 
appointment of new general manager, Rade Vojvodic, former owner of the 
closed commercial IN TV, in 2012. Vojvodic hired around 30 journalists and ed-
itors from IN TV, which for 10 years held a position as a station with top audi-
ence share in Montenegro. The former IN TV editors took some of the key po-
sitions in RTCG while the newsroom editorial team remained unchanged. Old 
news management is close to the Prime Minister Milo Djukanovic, and there-
fore the reporting of public broadcaster is considered as biased to the ruling 
party DPS. Vojvodic is trying to transform technically outdated system of the 
public broadcaster in a modern, but also more entertainment oriented televi-
sion. The proofs of this in 2013 and 2014 were investments in costly Turkish 
soap opera shows and sports program. There are critical views in Montenegro 
claiming that new general management of public broadcaster does not under-
stand and respect the concept of public service. 

LEGAL PROVISIONS ON EDITORIAL INDEPENDENCE  
AND AGAINST POLITICISATION OF PSB

The legal provisions on independence (Article 13 and 14 of the Law on 
Public Broadcasting Services in Montenegro) state that RTCG independently 
decides upon the content of the program. Journalists’ independence is specially 
highlighted in the Article 14, which states that journalists employed at RTCG are 
independent in their work, acting in the public interest. According to the law, 
journalist may not be dismissed from a job, his/her salary may not be reduced, 

THE RTCG COUNCIL, A 
SUPERVISORY BOARD, 
IS INDEPENDENT OF 
ANY STATE AUTHORITY, 
AND IT IS RECOGNIZED 
AS THE BODY WHICH 
REPRESENTS THE 
PUBLIC INTEREST. 
IT TAKES EFFECTIVE 
PARTICIPATION IN THE 
CONTROL OF THE RTCG 
FUNCTIONING. 



M
ED

IA
 IN

TE
G

R
IT

Y 
M

AT
TE

R
S

20
15

 M
O

N
IT

O
R

IN
G

 R
EP

O
R

TS
M

O
N

IT
O

R
IN

G
 E

U
 G

U
ID

EL
IN

ES
 IN

 M
O

N
TE

N
EG

R
O

M
AK

IN
G

 T
H

E 
M

ED
IA

 D
EP

EN
D

EN
T 

O
N

 T
H

E 
ST

AT
E

	
11

	
14his/her job position in editorial office may not be changed, and he/she may not 

be determined as responsible for an opinion or a position expressed in accord-
ance with professional standards and program-related rules.

SUPERVISORY BOARD OF PSB
The RTCG Council, a supervisory board, is independent of any state authority, 

and it can be said that it represents the public interest. In line with the 2012 Law 
on Public Broadcasting Services, the Council has eight members and the presi-
dent who are elected as nominees of Universities in Montenegro, Montenegrin 
Academy of Science and Art, “Matica crnogorska,” national institutions of cul-
ture and non-governmental organizations in the field of culture, Montenegrin 
Chamber of Commerce and association of employers, trade unions, non-gov-
ernmental organizations in field of media (except association of broadcasters), 
non-governmental organizations for protection of human rights and freedoms, 
protection of environment, consumers’ rights and rights of the disabled per-
sons or rights on education and social welfare, as well as Montenegrin Olympic 
Committee and Montenegrin Para-Olympic Committee. The Council takes ef-
fective participation in the control of RTCG functioning. It sometimes releas-
es dissonant opinions on managerial practices coming from civic sector rep-
resentatives in the Council. These critical voices especially address the use 
of available funds. On the other hand, the current composition of the RTCG 
Council is not recognized as professionally strong enough to implement meas-
ures for raising the quality of PBS program and its functioning. 

SUSTAINABILITY AND AUTONOMY  
OF PSB FINANCING MECHANISM

Since 2009, the RTCG is financed through contributions from the state 
budget (1.2 percent of the budget), advertising revenues and other own reve-
nues from sales of audiovisual works and sponsorship. In 2013, the state contri-
butions amounted to 82.5 percent of the RTCG’s total revenues. It reveals that 
RTCG for the major part of its finances relies on the state aid. The situation 
makes the public broadcaster vulnerable and puts at risk its independence and 
freedom in editorial decisions. According to the 2013 financial report, the RTCG 
total revenues amounted to 11.9 million EUR, out of which 7.4 million EUR come 
from the state budget contribution; additional 2.4 million EUR is contribution 
of the state to cover debts to the European Broadcasting Union, taxes and elec-
tricity bills. In its last financial report covering the first half of 2014, RTCG de-
clares that the amount of the current state contribution is not sufficient for ful-
filment of public broadcaster’s legal obligations. 

The search for more favourable financing model has started in 2013, with 
drafting the amendments to the legislation. Current proposal, released by the 
Ministry of Culture in 2014, and supported by RTCG, specifies that the amount 
of state contribution to public broadcaster should be set to 0.3 percent of GDP. 



M
ED

IA
 IN

TE
G

R
IT

Y 
M

AT
TE

R
S

20
15

 M
O

N
IT

O
R

IN
G

 R
EP

O
R

TS
M

O
N

IT
O

R
IN

G
 E

U
 G

U
ID

EL
IN

ES
 IN

 M
O

N
TE

N
EG

R
O

M
AK

IN
G

 T
H

E 
M

ED
IA

 D
EP

EN
D

EN
T 

O
N

 T
H

E 
ST

AT
E

	
12

	
14If applied, such solution will increase the state contribution to the budget of 

RTCG for 30 percent. The Government is supporting the draft proposal that 
also introduces the provision that the state contribution can be spent only for 
production of programs qualified as programs of public interest, and not for 
production of commercial programs. The model of financing with subscription 
(licence) fee paid by households would eliminate the public broadcaster’s de-
pendence on state, but is not considered an option since in the past it was in-
efficient in practice. The subscription fee model had been in force in 2007 and 
2008, but the collection of fees charged with telecommunication and later elec-
tricity bills was poor (only 30 percent was successfully collected). 

The pressures on increasing the revenues of RTCG mounted with approach-
ing the deadlines for digitalization which, according to the RTCG management) 
requires additional investment of 16 million EUR for modernization of poor and 
outdated technical capacities of RTCG.

AVAILABILITY OF ANNUAL REPORTS
RTCG regularly publishes annual financial plans and reports, including an-

nual reports on realization of its program orientation. These documents are 
available to the public on the web site of the public broadcaster. 

EFFECTIVE MECHANISM IN PLACE  
TO DEAL WITH VIEWERS’ COMPLAINTS

RTCG also has valid program principles and professional standards that in-
corporate ethical standards, adopted in 2003. A mechanism for dealing with 
viewers’ complaints is established in the RTCG’s Statute; the public broadcast-
er has appointed a special Commission for dealing with audience complaints. 
The Commission is composed from three members elected by and accounta-
ble to the RTCG’s Council - its conclusions on violations of professional stand-
ards need to be adopted by the Council, and after that they are published on 
the RTCG’s website. According to information on the RTCG website (accessed 
on 28 April 2015), in 2014, there were eight Councils’ decisions referring to 
viewers complaints. They are all given in form of recommendations to the ed-
itor of the news program, calling for more attentive approach to the program 
principles and standards. The complaints were mainly filed by state institutions 
complaining that RTCG has not reported on their activities, and by civic organ-
izations defending human rights of LGBTs. For comparison, in 2013, RTCG re-
ceived 7 viewers complaints and only 3 in 2012. Judging by the numbers of re-
ceived complaints, the general public is not familiar with the existence of this 
mechanism or its purpose. 

MEASURING DYNAMICS OF PUBLIC’S TRUST IN PSB
The RTCG’s annual reports on realization of program orientation for 2012 

and 2013 contain viewership analyses performed by the private agency Ipsos 

RTCG FOR THE MAJOR 
PART OF ITS FINANCES 
RELIES ON THE STATE 
AID. SINCE 2009, THE 
RTCG IS FINANCED 
MOSTLY THROUGH 
CONTRIBUTIONS FROM 
THE STATE BUDGET (1.2 
PERCENT OF THE STATE 
BUDGET). IN 2013, THE 
STATE CONTRIBUTIONS 
AMOUNTED TO 
82.5 PERCENT OF 
THE RTCG’S TOTAL 
REVENUES. THE 
SITUATION MAKES THE 
PUBLIC BROADCASTER 
VULNERABLE AND 
PUTS AT RISK ITS 
INDEPENDENCE AND 
FREEDOM IN EDITORIAL 
DECISIONS.



M
ED

IA
 IN

TE
G

R
IT

Y 
M

AT
TE

R
S

20
15

 M
O

N
IT

O
R

IN
G

 R
EP

O
R

TS
M

O
N

IT
O

R
IN

G
 E

U
 G

U
ID

EL
IN

ES
 IN

 M
O

N
TE

N
EG

R
O

M
AK

IN
G

 T
H

E 
M

ED
IA

 D
EP

EN
D

EN
T 

O
N

 T
H

E 
ST

AT
E

	
13

	
14Strategic Marketing. The 2013 report provides detailed analysis which shows 

increase in audience perception of quality of almost each program segment of 
RTCG. The research was based on interviews with public representatives asked 
to evaluate different parameters such as quality of information, professional-
ism, relevance etc. The largest success was the increase in the audience percep-
tion of quality of central news program Dnevnik 2 from 30.74 percent to 34.45 
percent, with decrease in audience perception of bias and political influence 
from 24 percent to 17 percent. Until the end of April 2015, the RTCG annual re-
port for 2014 has not been available.

DIGITALIZATION OF PUBLIC SERVICE BROADCASTING
Digitalization process in Montenegro started in 2008 with the adoption of 

the National Digital Switchover Strategy, but the process of digitalization has 
been postponed several times due to the lack of financial and institutional ca-
pacities. The procurement of digital TV broadcasting equipment in Montenegro 
has been funded by the Delegation of the European Union in 2011, but the 
equipment was not operational until late 2013. The reason for that were com-
plaints and a lawsuit alleging misconduct by the EU Delegation during the ten-
der procedure. The complaints were solved in favour of the EU Delegation, but 
the case caused significant delay in the project implementation. The technical 
and institutional conditions were established only in mid 2014. 

Two television and two radio channels of the national public broadcaster 
RTCG were automatically included in the catalogue of the first multiplex. The 
Broadcasting Center, as a multiplex operator is obliged to distribute the pro-
grams of RTCG at no charge, through free access. Other commercial television 
channels were given possibility to gain access to the first multiplex through 
public tender realized in the second half of 2014. However, due to the lack of fi-
nancial and technical capacities the interest from commercial and local public 
broadcasters was poor. Only three national TV broadcasters responded to the 
tender; only 3 out of 9 available licenses have been allocated. The Agency for 
Electronic Media waived digital broadcasting fees for commercial broadcasters 
until June 2015, which is the final deadline for completing the process of digi-
talization according to the law. 

Although the AEM has announced that the broadcasting fees will not be 
significantly changed with the new digital platform set in place, the interest 
of commercial broadcasters remained low. Majority of them have their sig-
nals transmitted through some of the existing channels of cable, IPTV and oth-
er modes of distributions, which already have almost 80 percent penetration. 
Additional costs of technical adjustments to digital broadcasting platforms cre-
ate an obstacle for digitalization process in Montenegro. RTCG estimates that 
the transformation requires 16 million EUR of investments, which will most 
likely be given to the public broadcaster from the state budget. Commercial 

RTCG ESTIMATES THAT 
THE TRANSFORMATION 
TO DIGITAL 
BROADCASTING 
REQUIRES 16 MILLION 
EUR OF INVESTMENTS. 
MOST LIKELY IT WILL 
BE GIVEN TO THE 
PUBLIC BROADCASTER 
FROM THE STATE 
BUDGET. COMMERCIAL 
BROADCASTERS 
CANNOT EXPECT SUCH 
STATE SUPPORT AND 
THEY OFTEN TURN TO 
THIS ARGUMENT WHEN 
SPEAK ABOUT RTCG AS 
AN UNFAIR COMPETITOR 
IN THE MEDIA MARKET 
IN MONTENEGRO.



A
U

T
H

O
R

 D
an

ie
la

 B
rk

ić
 E

D
IT

O
R

 B
ra

nk
ic

a 
Pe

tk
ov

ić
 

P
U

B
L

IS
H

E
R

 P
ea

ce
 In

st
itu

te
, I

ns
tit

ut
e 

fo
r 

C
on

te
m

po
ra

ry
 S

oc
ia

l a
nd

 P
ol

iti
ca

l S
tu

di
es

, M
et

el
ko

va
 6

, 
SI

–1
00

0 
Lj

ub
lja

na
, S

lo
ve

ni
a,

 <
ht

tp
://

w
w

w.
m

iro
vn

i-i
n-

st
itu

t.s
i>

. D
E

S
IG

N
 D

AK
, L

ju
bl

ja
na

, M
ay

 2
01

5

Th
is

 re
po

rt
 h

as
 b

ee
n 

pr
od

uc
ed

 w
ith

 th
e 

fin
an

ci
al

 a
ss

is
ta

nc
e 

of
 th

e 
Eu

ro
pe

an
 U

ni
on

. Th
e 

co
nt

en
ts

 o
f t

he
 re

po
rt

 a
re

 th
e 

so
le

 re
sp

on
sib

ili
ty

 o
f t

he
 P

ea
ce

 In
st

itu
te

 a
nd

 th
e 

au
th

or
s, 

an
d 

ca
n 

un
de

r n
o 

ci
rc

um
st

an
ce

s b
e 

re
ga

rd
ed

 a
s r

efl
ec

tin
g 

th
e 

po
sit

io
n 

of
 th

e 
Eu

ro
pe

an
 U

ni
on

.

Th
e 

re
po

rt
 h

as
 b

ee
n 

pr
od

uc
ed

 
w

ith
in

 th
e 

pr
oj

ec
t S

ou
th

 E
as

t 
Eu

ro
pe

an
 M

ed
ia

 O
bs

er
va

to
ry

, 
ht

tp
//

w
w

w.
m

ed
ia

ob
se

rv
at

or
y.n

et
.

M
O

N
IT

O
R

IN
G

 E
U

 G
U

ID
E

L
IN

E
S 

 

IN
 M

O
N

T
E

N
E

G
R

O

M
A

K
IN

G
 T

H
E

 M
E

D
IA

  

D
E

P
E

N
D

E
N

T
 O

N
 T

H
E

 S
TA

T
E

broadcasters cannot expect such state support and they often turn to this ar-
gument when speak about RTCG as an unfair competitor in the media market 
in Montenegro. 

AUTHOR

DANIELA BRKIĆ� holds a degree in English Language and Literature from the Faculty of 
Philosophy, University of Montenegro. She worked as a journalist for more than a 
decade. Currently, she is engaged as a Research Associate at the Montenegro Media 
Institute in Podgorica.


