
                                
 

 

 

 

 

 

 

Review of Slovenian media system  

(with a detailed focus on four media outlets: Delo, Slovenske novice, RTV 

Slovenija and POP TV) 

 

Report 

 

Part of the basic project Political and Media Populism: “Refugee crisis” in 

Slovenia and Austria 

 

Marko Ribać 

The Peace Institute 

 

 

 

 

 

 

 

 

November 2019 



1 
 

Contents 
 

1 The development of media markets ...............................................................................................2 

1.1 Brief historical reflection of the general media market trends (since the 1990s) ..................2 

1.2 Newspaper market ..................................................................................................................3 

1.3 Overview of print media selected for the analysis: Delo and Slovenske novice .....................5 

1.3.1 Circulation and reach of daily newspapers Delo and Slovenske novice ..........................7 

1.4 Overview of television stations selected for the analysis ........................................................8 

1.4.1 Public broadcaster RTV Slovenija ...................................................................................8 

1.4.2 POP TV (and Pro Plus) ....................................................................................................9 

2 Political parallelism...................................................................................................................... 11 

3 Journalistic professionalism ........................................................................................................ 12 

4 State intervention ......................................................................................................................... 13 

5 Media consumption ...................................................................................................................... 14 

6 Conclusion .................................................................................................................................... 15 

Literature ........................................................................................................................................ 16 

 

  



2 
 

1 The development of media markets 
 

1.1 Brief historical reflection of the general media market trends (since the 1990s) 

 

Two main processes overlap in Slovenian media sphere in the 1990s. On the one hand a 

formation of a (capitalist) media market after the dissolution of Yugoslavian socialism and on 

the other hand a set of practices indicating numerous statist interventions that strongly 

influenced a newly constituted, re-arranged and re-regulated media field of a new independent 

state (Slovenia). Those two processes presuppose a few interlinked trends: proliferation of the 

media (actors, companies, regulation etc.), formation of a commercial broadcasting sector and 

extensive liberalization (of newspaper industry and emerging broadcasting market). Legislation 

regulating and prescribing the transformation of ownership structure (Mass Media Act adopted 

in 1994) postponed rampant privatization in newspaper industry, even ensuring media workers 

a majority of ownership shares in their media outlets1 (Bašić Hrvatin, Kučić and Petković, 2004, 

p. 53). However a process of trading and exchanging ownership shares of state-owned 

companies from 1995 to 2006 entails a final outcome: a consolidation of ownership, where a 

small number of »domestic« (Slovenian) owners ensure the horizontal and vertical 

concentration of ownership via numerous interlinked and cross-owned companies (Bašić 

Hrvatin and Milosavljević, 2001; Bašić Hrvatin and Petković, 2007; Petković and Bašić 

Hrvatin, 2019). Legal framework and media legislation (i.e. Mass Media Act, Media Act 

(adopted in 2001), RTV Slovenija Act (adopted in 1990, amended in 1994)) regulating a 

developing broadcasting sector was mostly reactive, adopted post festum and it merely legalised 

and reaffirmed already ongoing processes of commercialised media market. Inefficient and 

ineffective regulatory bodies (for example Slovenian Broadcasting Council or Journalistic 

Honorary Arbitration) could not ensure the materialisation of public interest in the media (Bašić 

Hrvatin and Milosavljević, 2001, p. 14). In a year span, from 1993 to 1994, during a 

governmental moratorium, all relevant broadcasting (regional and national) frequencies to new 

commercial radio and television media outlets were distributed in a rapid and non-transparent 

fashion (Bašić Hrvatin and Milosavljević, 2001, p. 14).  

 

Four daily newspapers (Delo, Večer, Dnevnik, Slovenske novice) controlled and dominated 

more than 90% of the daily newspaper market in the 1990s (ibid: 16) while public broadcaster 

Radio Televizija Slovenija (RTV) had no significant competition in the Slovenian television 

market (Bašić Hrvatin and Petković, 2007, pp 120‒122). Entrance of commercial programmes 

in the mid-1990s, especially commercial television POP TV (in 1995) reoriented its 

programmatic direction as well as the direction of the entire Slovenian media field (Bašić 

Hrvatin and Milosavljević, 2001, pp. 48‒56; Bašić Hrvatin and Petković, 2007, pp. 120‒122).  

 

 
1 Mass Media Act dictated that ownership structure of newspapers is to be divided into two main parts: 40% of 

former socialised companies were to be owned by three Slovenian Funds: Kapitalski sklad pokojninskega in 

invalidskega zavarovanja (KAD) 10%, Slovenski odškodninski sklad (SOD) 10% and Sklad RS za razvoj, d. d. 

20%. Remaining 60% of the company was stipulated to be owned by the employees of the company (their family 

members, former employees and the readers of the newspaper) (Bašić Hrvatin, Kučić and Petković, 2004, p. 53). 



3 
 

1.2 Newspaper market 

 

In 2019 seven daily newspapers were published in Slovenia: analysed newspapers daily Delo 

and tabloid Slovenske novice, sports daily Ekipa, financial daily Finance, and three regional 

newspapers Dnevnik, Večer and Primorske novice. Due to some structural anomalies in the 

Slovenian daily newspaper market (i. e. cross-ownership), market shares are difficult to 

calculate. Because of their historical longevity and the established control of production and 

distribution networks four daily newspapers (Delo, Večer, Dnevnik, Slovenske novice), as 

mentioned before, controlled and dominated more than 90% of the daily newspaper market 

during the 1990s (Bašić Hrvatin and Milosavljević, 2001, p. 16).2 From 2000 to 2012 publishing 

house Delo d. d. had a dominant share on the daily newspaper market. For the first half of the 

first decade that share was estimated to be around 45% (Bašić Hrvatin and Kučić, 2005, p. 194). 

From 2007 to 2012 the company had 59,36% market share (Delo had 23,7% and Slovenske 

novice had 35,66% of daily newspaper market share) (Pregled medijske krajine v Sloveniji 

2014, p. 22).3 

Period from 1990 to 2007 marks the process of privatization and consolidation of ownership in 

newspaper industry. Boards and directors of state funds (KAD and SOD) sold newspapers’ 

shares to selected owners in nationalised companies, close to political parties, while the 

employees, who were majority owners, sold their shares to the highest bidders (Bašić Hrvatin, 

Kučić and Petković, 2004, pp. 55‒75; Bašić Hrvatin and Petković, 2007, pp. 28‒52). After the 

consolidation, in the period from 2008 to 2014 (when Delo sold its entire 79,25% share it owned 

in the daily Večer) two major owners controlled the majority of daily newspapers, published in 

Slovenia (see picture 1; coloured blue): one of the largest brewing companies in Slovenia 

Pivovarna Laško (coloured green) and a publishing company Državna založba Slovenije (or 

DZS; coloured pink).4  

 

 

 
2 Three daily newspapers established after the dissolution of Yugoslavia (Slovenec, Republika and Jutranjik) did 

not manage to maintain a sustainable competition: due to high entrance costs, programmatic political partisanship, 
their narrow editorial policies and low readership they ceased their publishing by 1998, Slovenec disappeared after 

5 years, Republika after 4 and Jutranjik merely one month after its first edition (Bašić Hrvatin and Kučić, 2005, p. 

195). 
3 From 2007 to 2012 daily newspaper Dnevnik had 18,66% of a newspaper market share, daily newspaper Večer 

had 16,50% and financial daily newspaper Finance had 5,47% (ibid.). Market share of Delo d. d. was even larger 

because of company’s cross-ownership of other daily newspapers. Delo, d. d. also had a 20% ownership share in 

daily newspaper Večer and 6,5% ownership share in daily newspaper Dnevnik (Bašić Hrvatin and Kučić, 2005, p. 

194). In 2008 Delo d. d. increased its ownership share in Večer to 79,25% (however that entire share was sold in 

2014) and controlled 10% of Dnevnik via its distribution company Delo Prodaja (see picture 1). 
4 Bussines oriented daily newspaper Finance was the only daily newspaper in Slovenia that was separated from 

the ownership structure of the duo Laško Brewery and DZS, since Finance newspaper is owned by the Swedish 

media group Bonnier (Kučić, 2014). 



4 
 

 
Picture 1: Cross-ownership of daily newspapers in Slovenia (source: Kučić, 2014) 

 

The period of 2007 to 2014 could be termed »crisis« period: i. e. crisis period for media industry 

in general and newspaper industry specifically. Various social and economic factors indicate a 

severity of a crisis in the newspaper market a) decreasing circulation and reach b) decreasing 

incomes of daily newspapers c) decreasing advertising revenues, d) increasing unemployment. 

Circulation of daily newspapers decreased for 25% on average per year from 2007 to 2012 

(Razvid medijev, 2014, p. 21; see below), by the end of 2012 circulation of Delo decreased by 

28% (circulation dropped by 16.000 sold copies per published edition), Dnevnik by 29%, Večer 

by 31% and Finance by 23% (Kučić, 2014). From 2008 to 2013 advertising revenues decreased 

by 6% every year, from 157.783.125 € in 2008 to 117.127.481 € in 2013. In 2012 advertising 

revenues decreased by 13% when compared to the advertising revenues received in year 2011 

(Razvid medijev, 2014, p. 25). In 2012 after years of rising unemployment in the newspaper 

industry the employment was 19% lower (1253 employees) than in 2007 (1544 employees) 

(ibid: 28). 

 

Indebted and overburdened Delo company was sold in 2015 after 4 years of unsuccessful 

acquisition attempts (see below).5  

  

 
5 In august 2018 publishing companies that produce, distribute and sell dailies Večer and Dnevnik stated their 

intentions to merge both companies (Grgič and Lipnik, 2018). Slovenian competition Protection Agency (Agencija 

za varstvo konkurence) officially affirmed the merger in July 2019 (Škerl Kramberger, 2019). 



5 
 

1.3 Overview of print media selected for the analysis: Delo and Slovenske novice 

 

Publishing House Delo, d. o. o, a public limited liability company, is the biggest company in a 

consortium group that (among other companies) owns a company Slovenske novice, d. d 

(established in June 1991). Among 20 publications Delo, d. o. o. thus publishes both daily 

newspapers selected for the analysis, i. e. daily newspaper Delo (and its 4 magazine 

supplements) which was established in 1959 and daily tabloid Slovenske novice, first published 

in 19926. The company operates, owns and controls its own production (biggest printing house 

in Slovenia Tiskarna Delo) and distribution network (biggest company that distributes and sells 

newspapers Prodaja Delo) (Bašić Hrvatin, Kučić and Petković, 2004, p. 76). 

 

Transformation of TOZD7 Delo was concluded in April 1991 when Delo, d. o. o was registered 

as a socially owned independent company in Ljubljana. Ownership structure of Delo, d. o. o. 

was in the 1990s divided into two main parts: 40% of company were owned by three Slovenian 

Funds8 while other 60% of the company were owned by the employees of the company (their 

family members, former employees and the readers of the newspaper). With the second official 

consent of Agency for privatisation (Agencija za privatizacijo) it was transformed again and 

established as a public limited company Delo d. d. in 1995. In 1999 Delo d. d. was listed on the 

stock exchange, first media company in Slovenia to do so and a process of privatisation and 

consolidation of ownership of Laško Brewery (Pivovarna Laško) started (Bašić Hrvatin in 

Petković, 2007, pp. 28‒31). Percentage of employees’ ownership shares decreased 

dramatically: first to 36,85% (December 2000) and under 10% in 2002. Laško Brewery became 

the biggest single owner of the company with 24,99% in December of 2003, while companies 

SOD, ID Maksima, KAD and Infond ID were other major owners with a significant share of 

ownership (those four companies owned a combined 37,07% of the company). In May 2007 

Laško Brewery and soft drink company Radenska owned 94% of Delo d. d. and in July 2007 

at the shareholders meeting the company statute was changed which finally determined the 

removal of the company’s shares from the securities market. All shares of minority owners 

were transferred to Pivovarna Laško, which became a sole owner of Delo (Bašić Hrvatin and 

Petković, 2007, p. 37). In 2008 a takeover of Publishing house Delo was finalised: new-old 

owner became Pivovarna Laško Group (its owner being Atka Prima, a company owned by 

Laško CEO Boško Šrot). Economic and financial crisis in Slovenia (2009-2013) revealed the 

financial machinations of Boško Šrot and speculative bubble surrounding Laško Brewery 

ownership, which faced a severe liquidity crisis. It was revealed that Delo, d. d. is financially 

indebted and economically exhausted, its profits, revenues and incomes mainly serving a 

repayment of enormous banking loans (Jurančič, 2013; Kučić, 2014).  

 

 
6 Company Delo, d. o. o. also runs both newspapers’ internet portals Delo.si and Slovenskenovice.si and makes 

their news available online. 
7 TOZD is a short abbreviation for Temeljna organizacija združenega dela (in English: Basic Organisation of 

Associated Labor), self-managing economic organisations, cooperatives and companies in socialist Yugoslavia. 
8 Kapitalski sklad pokojninskega in invalidskega zavarovanja (KAD) 10%, Slovenski odškodninski sklad (SOD) 

10% and Sklad RS za razvoj, d. d. 20%. 



6 
 

In 2015 Delo d. d. was finally sold to company FMR, which became its sole (100%) owner (its 

formal status was changed again: to Delo, d. o. o.) Present ownership of Delo Publishing House 

is thus intertwined in a group of companies centred around companies Kolektor group, FMR 

and Fond financial company (Fond finančna družba), that are intertwined in a cross ownership 

network (where those companies own one another). FMR is owned by FMR Holding, while the 

latter is owned by three companies Kolektor Sikom, Kolektor Prokos and Kolektor Group. It is 

thus difficult to reconstruct present ownership of Delo, d. o. o. however it is clear that ownership 

is centralised in a circle of a few businessmen of a single company: Kolektor, a mechanical 

engineering and industrial company from Slovenian town of Idrija. Central figure in the 

ownership structure is Stojan Petrič, former president of Kolektor and current president of 

supervisory board of Fond financial company (Zwitter, 2017; Zwitter, 2018; see picture 2). 

 

Picture 2: Cross-ownership of Delo, d. o. o. from 2015 onwards (source: Zwitter, 2017) 

 

 

 

  



7 
 

1.3.1 Circulation and reach of daily newspapers Delo and Slovenske novice 

 

Table 1 shows the fluctuation of circulation of two analysed daily newspapers Delo and 

Slovenske novice in the period from 2007 to 2017. Each row shows the average number of 

newspaper editions published and sold daily (6 editions per week and app. 25 editions in a 

month).  

 
Table 1: average circulation of daily newspapers Delo and Slovenske novice (sold copies per 

published edition per year) 

 

  Delo Slovenske novice 

2007 64.191 88.937 

2008 59.116 87.843 

2009 54.880 80.217 

2010 51.726 78.092 

2011 47.736 76.663 

2012 43.474 71.433 

2013 38.020 67.277 

2014 34.330 64.181 

2015 31.584 61.646 

2016 29.099 58.211 

2017 27.118 53.401 

 

Table 2 shows the readership of two analysed daily newspapers. Data for the period ranging 

from 2008 to 2012 was published in Pregled medijske krajine v Sloveniji (2014, p. 26) and is 

based on yearly research and measurements of Slovenian Advertising Chamber. After years of 

declining readership Table 2 shows a significant increase in numbers for both newspapers in 

2013/2014. Calculations of Slovenian Advertising Chamber show an increase in readership for 

both newspapers despite the decrease in the circulation9. 

 

Table 2: Readership and reach of Delo and Slovenske novice 

 

  Delo Slovenske novice 

2008 155.000 350.000 

2009 134.000 318.000 

2010 130.000 318.000 

2011 114.000 311.000 

2012 114.000 305.000 

2013/2014 157.000 336.000 

2015 141.000 314.000 

 
9 That is the case because their methodologists updated and improved their measurements in 2013, and decided to 

move away from measurements of readership to calculating projections of reach (part of the reason being 

increasing digitalisation of newspaper content; new measurements consequently included various web formats and 

platforms as well as technical devices (mobile phones, tablets etc.) where newspaper content is presently 

available). 



8 
 

2018 153.900 306.300 

2019 179.600 337.200 

 

1.4 Overview of television stations selected for the analysis  
 

1.4.1 Public broadcaster RTV Slovenija 

Public broadcaster Radio Televizija Slovenija (RTV Slovenija) is a long standing media 

institution that experienced numerous material, technical, cultural and historical 

transformations. It started as a Radio station Ljubljana (in 1928) and transformed into Radio 

Television (RTV) Ljubljana in 1958 (its first broadcast on 11th October 1958 is also an official 

beginning of television broadcasting in Slovenia). It broadcasted regularly from that year 

onward as a part of Yugoslavian common broadcasting programme, which represented 30% of 

Yugoslavian television broadcasting. RTV Ljubljana transformed and changed its name to RTV 

Slovenija with the independence of Slovenia and the adoption of RTV Slovenija Act (Zakon o 

RTV Slovenija) in 1990. RTV Slovenija Act also determined that RTV Slovenija has a status 

of public social working organization (Bašić Hrvatin and Petković, 2007, p. 130) and that its 

founder is the Republic of Slovenia10.  

 

As stipulated in RTV Slovenija Act RTV Slovenija broadcasts two nation-wide programmes, a 

(third) parliamentary programme (broadcasting parliamentary sessions), three nation-wide 

radio programmes, regional TV and radio programmes in Koper and Maribor, radio and TV 

programme for Italian and Hungarian community in Slovenia, radio and TV programmes for 

ethnic Roma community, radio and TV programmes for Slovenians in neighbouring countries 

and Slovenians living abroad, radio and TV programmes for foreign publics, its service 

Teletext, its website (MMC or Multimedijski center) and mobile portal (RTV Slovenija, 2019, 

p. 3). In order to produce, distribute and archive its content RTV Slovenija employs more than 

2.200 people, it employed 1.925 full time employees at the end of 2014, 1948 at the end of 

2015, 2.128 at the end of 2016, 2.239 at the end of 2017 and 2.279 people at the end of 201811 

(RTV Slovenija, 2019, p. 63). All regularly employed workers are officially classified and 

employed as public workers, change solidified with the implementation of the Public sector pay 

Act in 2002 (Bašić Hrvatin, 2002, p. 76). Working positions are classified and systematically 

asserted into wage grades applicable to other public institutions, local organisations, public 

funds, agencies and bodies in Slovenia (Bašić Hrvatin and Petković, 2007, p. 142). The majority 

of the financial budget intended for its production, distribution, technical, financial and archive 

operations, derives from legally prescribed levy (or license fee) which presents approximately 

70‒80% of RTV Slovenija’s entire revenues (in 1999 amendments to RTV Slovenija Act 

stipulated that license fee is mandatory for every electric utility user (Bašić Hrvatin and 

 
10 Its central mission and normative role as a (Slovenian) public service broadcaster is to produce and distribute 

programme that guarantees the widest audiences access to information (geographical universality and universal 

accessibility, universality of appeal, universality of payment, economic and political independence, education, 

catering for minorities, serving the public (interest), quality of programme instead of quantity, educational and 

entertainment content and managing as well as maintaining the space for and of a reasoned public debate (Bašić 

Hrvatin, 2002, pp. 11-13; Bašić Hrvatin and Petković, 2007, pp. 138-139). 
11 Number of employees at RTV remained similar across decades. For comparison: RTV Slovenija had 2.173 

employees in 2005 and 2.134 in 2006 (in that year it employed 700 part-time workers) (Bašić Hrvatin and Petković, 

2007, p. 142) 



9 
 

Milosavljević, 2001, p. 56)). Commercial revenues present around 20‒25% of entire revenues 

of the institution (advertising represents app. 10% and other commercial revenues app. 10% of 

entire revenues)12, the rest of the share is attributed to financial revenues (5%) and the smallest 

part of revenues comes from the national budget in the form of co-financing (1%) (see RTV 

Slovenija, 2015, p. 102). 

 

1.4.2 POP TV (and Pro Plus) 

Public broadcaster Radio Televizija Slovenija (RTV) had no significant competition until the 

mid-1990s, when its biggest competitor entered the field. In 1995 US corporation Central Media 

Enterprises (CME) invested13 16 million (US) dollars in a Slovenian production house Pro Plus, 

mainly responsible for managerial, production, technical and financial aspects of a local TV 

broadcaster and programme POP TV. CME acquired a 58% stake of ownership share via its 

local branch CME Slovenija, while two Slovenian companies MMTV and Tele 59 held a 21% 

share each. After 18 months MMTV sold its entire share to Pro Plus for 20 million (US) dollars, 

bringing an ownership share of American owner CME to 78%. POP TV officially became a 

trademark (a marketing brand) however in reality it was a television programme of the 

production company Pro Plus, broadcasted on three (CME owned) regional TV stations: 

MMTV (Maribor), Tele 59 (Ljubljana) and TV Robin (Nova Gorica).14 After the adoption of 

the Media Act (Zakon o medijih) in 2001 and abolition of ownership limitations, production 

house Pro Plus started to broadcast television programme POP TV on frequencies of regional 

TV stations MM TV, Tele 59 and TV Robin (Bašić Hrvatin, 2002, p. 67; Bašić Hrvatin and 

Petković, 2007, pp. 120‒122). While POP TV remained the most important brand and 

trademark brand of Pro Plus, production company later diversified its media production and 

solidified its dominant position in the media market: from 2002 Pro Plus is a sole owner of the 

second biggest commercial television in Slovenia Kanal A (established in 1989), a set of 

popular website portals, the most popular and visited website in Slovenia 24ur. com, as well as 

zadovoljna.si and vizita.si who rank among 10 most visited websites in Slovenia, and in 

September 2011 company introduced its video-on demand service Voyo as well as its exclusive 

pay-TV package (offering 6-programmes) named Pop Non Stop (Milosavljević, 2012, p. 17). 

 

 
12 License fee presented 72% share of entire revenues of RTV Slovenija while commercial revenues presented 

23,7% share of entire revenues in 2014, in 2015 license fee presented 73,4% share of revenues and commercial 

revenues 21,8%, in 2016 license fee presented 79,4% and commercial revenues 20,3% of entire revenues, and in 
2017 license fees presented 76,8 % share and commercial revenues 18,9% share of entire revenues. In 2018 license 

fee presented 76,3% share of revenues and commercial revenues presented 19,6% of entire revenues (RTV 

Slovenija, 2019, p. 63). 
13 Due to legal restrictions it was formally a loan. At that time CME owned 8 television stations in five Central 

and Eastern European countries: Croatia (Nova TV), Romania (PRO TV and Acasa), Slovakia (Markiza TV) and 

Ukraine (Studio 1+1). In 2019 CME owned 36 TV channels across Central and Eastern Europe, reaching 

approximately 50 million viewers (Šter, 2017, p. 12). 
14 Pro Plus became a 33% owner of all three television. Mass Media Act of 1994 stipulated that a single owner, 

whether Slovenian national or foreign citizen, an individual or a legal entity, could not own more than 33% of a 

broadcasting company. CME was allowed to hold 80% share of Pro Plus in 1996, since the stipulation did not 

apply for production companies and consequently Tele 59, MMTV and TV Robin broadcast Pro Plus’s 

programmes produced under POP TV’s trademark (Bašić Hrvatin, 2002, p. 67).  



10 
 

Table 3 (below) shows slightly higher ratings for RTV Slovenija 1 than its competitor, 

commercial POP TV in the period from 2013 to 2018.  

 

Table 3: Ratings for period 2013-2018 (POP TV and two TV Slovenija programmes) 

 

  POP TV RTV SLO 1 RTV SLO 2 

2013 3,00%  3,00%  1,40% 

2014 2,70%  2,80%  1,60% 

2015 2,60%  2,70%  1,30% 

2016 2,40%  2,70%  1,50%15 

2017/2018 2,30%  2,80%  1,50%16 

 

Table 4 shows gradually declining audience shares for both TV broadcasters over the years, for 

POP TV as well as for programmes broadcasted on two RTV Slovenija's channels TVSLO 1 

and TVSLO 2 (numbers in table 4 represent the share attracted by a channel as a proportion of 

the total audience watching television). 

 

Table 4: Audience share 2003, 2009-2018 (POP TV and two TV Slovenija programmes) 
 

  POP TV RTV SLO 1 RTV SLO 2 

200317 29,70% 25,40% 9,30% 

2009 24,37% 20,71% 8,09% 

2010 23,58% 19,08% 9,28% 

2011 24,36% 17,05% 6,21% 

201218 23,33% 17,26% 7,22% 

2013 23,30% 17,00% 8,00% 

2014 20,20% 16,00% 9,00% 

2015 19,50% 14,00% 7,00% 

2016 21,30%19 14,00% 8,00%20 

2017/2018  21,30%21 15,00% 8,00%22 

 

  

 
15 Source: RTV Slovenija 2016 (2017, p. 52). 
16 Source: RTV Slovenija 2018 (2019, p. 33). 
17 Source: Bašić Hrvatin and Kučić (2005, p. 233). 
18 Source: Pregled medijske krajine (2014, p. 52) cites numbers for period from 2009-2012. 
19 Source: CME (2016) for years 2015 and 2016. Extracted from AGB Nielsen Media Research (target age group 

18‒54). 
20 RTV Slovenija 2016 (2017, p. 53) extracted from AGB Nielsen Media Research (panel sample of 450 

households, viewers older than 4 years, timeframe from 7.00 am until 23.00 pm). 
21 Source: CME (2018). 
22 Source: RTV Slovenija (2019, p. 33). 



11 
 

2 Political parallelism  

 

To insure the influence and democratic will of the public(s), RTV Slovenia Act introduced an 

independent management body that supervises the operation of RTV Slovenia, its public service 

tasks and is accountable to the public(s). Political and economic actors continuously exerted its 

influence on management and overviewing bodies of RTV Slovenija. RTV Council (Svet RTV) 

later renamed into Programming Council (Programski svet), is from its inception constituted 

by the representatives of civil society organisations who represent the citizens, overview the 

independence of the RTV and are supposed to secure its independence from political influences 

(Bašić Hrvatin, 2002, p. 24, 27). RTV Slovenija Act (adopted in 1994) determined that 15 of 

25 members of the council are appointed by various civil society organisations, associations 

and universities. RTV Council is susceptible to the influence of governmental and party 

coalitions, especially from 2005 onward, when Slovenian parliament appoints 21 of 29 

members of the Programming (RTV) council (Programski svet RTV): 5 of those 21 are 

representatives of political parties and other 16 are representatives of viewers, listeners and 

organisations of civil society and universities proposed by the publics and appointed (i. e. 

approved) by the parliament (Bašić Hrvatin and Petković, 2007, p. 133). Authority that 

overviews RTV’s financial operations is termed nadzorni odbor (or supervising board). It was 

constituted by 7 members from 1994 to 2005: 5 were appointed by the parliament (2 out of 

those 5 were appointed by the government from 2001 onward) and 2 members were appointed 

by the employees (ibid: 135). 

 

RTV Slovenija Act adopted by the right-wing government in the parliament in 2005 was the 

most systematic and rigorous (and successful) attempt to transform Slovenian public 

broadcaster and ensure political influence of political parties in the RTV, its governing bodies 

and its editorial structure. Beside the transformation of RTV Council composition, right-wing 

government amended the RTV Slovenija Act and also determined that general manager of RTV 

had the authority to intervene and decide on programming content that was approved by the 

RTV Council - stipulation absent from the Act from 1994 until 2005 (Bašić Hrvatin and 

Petković, 2007, p. 133). Supervising board (nadzorni odbor) was expanded to 11 members: 5 

are appointed by the parliament, 4 are appointed by the government and 2 are appointed by 

employees (ibid: 135). 

 

Newspapers were initially socialised (workers were majority owners) and nationalised (state 

funds were minority owners) in Slovenia and then state significantly intervened in the processes 

of privatization of newspapers. Newspapers were privatized when boards and directors of state 

funds (KAD and SOD) sold newspapers’ shares to selected owners in nationalised companies, 

close to political parties. Local radio stations and newspapers were sold to functionaries and 

municipal authorities (Hrvatin and Petković, 2007, pp. 21‒27). Government of Slovenia 

became a single owner of Slovenian press agency (Slovenska tiskovna agencija)23 in 1994 (ibid: 

27). 

 
23 In May 2007 Alenka Paulin, former P.R. advisor in P. M.’s office, was appointed acting general director of the 

agency (Hrvatin and Petković, 2007, p. 61). 



12 
 

 

Politicians’ (or state) influence in newspapers was exerted via selection and appointment of 

supervisory boards, managerial boards as well as editors and editorial boards. Changes of 

legislation and selection of managerial and editorial boards consequentially led to significant 

formal and informal pressures on journalistic autonomy: changing of media statutes, changing 

of programmatic direction of newspapers, ignoring journalistic collectives’ opinions and 

decisions on editors, ignoring journalists’ rights to conscientious objections etc. (Bašić Hrvatin 

and Petković, 2007, pp. 53‒65; Kučić, 2014).24  

 

3 Journalistic professionalism  
 

From 1990s journalists and media workers in Slovenia established few institutions and 

implemented numerous mechanisms to formally ensure their autonomy, secure the 

implementation of professional norms and guarantee the public service orientation of their 

media institutions.  

Professional organisation with the longest historical and institutional tradition in Slovenia (its 

history begins in 1905) is Slovene Association of Journalists (Društvo novinarjev Slovenije). It 

was transformed internally before the end of socialism and in 1991 established a strong link 

with the Slovenian Union of Journalists (Sindikat novinarjev Slovenije), which was established 

in 1990, many journalists sharing membership in both institutions (Bervar, 2008). Next year, in 

November 1991, Slovene Association of Journalists adopted its Code of Journalists of Slovenia 

(Kodeks novinarjev Republike Slovenije) and in December 1991 Slovenian Union of 

Journalists signed a collective bargaining agreement with employers in media industry (this 

was first collective bargaining agreement in Slovenia) (Petković and Bašić Hrvatin, 2019, p. 

190). Slovene Association of Journalists and Slovenian Union of Journalists established an 

honorary court of arbitration in 1997. Novinarsko častno razsodišče, self-regulatory body that 

examines and assesses official complaints pointing to violations and breaches of the Code of 

Journalists of Slovenia has 11 members (5 appointed by the Slovene Association of Journalists, 

4 by the Slovenian Union of Journalists, 2 members represent the public) (see Bervar, 2010). 

Second association of journalists in Slovenia was established in 2000. Journalists and media 

workers linked to Catholic Church established an Association of Catholic Journalists (Društvo 

katoliških novinarjev). Second largest association of journalists Association of journalists and 

 
24 See Nahtigal (2006) for important and significant cadre changes in Slovenian newspapers from 1990 to 2006. 

Danilo Slivnik, president of Delo, d. d. nominated Peter Jančič as a senior editor of newspaper Delo in February 

2006, both were vocal proponents of right-wing government of Janez Janša (2004-2008). Active of employees 

rejected his nomination with 125 votes to 17. Supervisory board confirmed his nomination and appointed Jančič 

as a new editor-in-chief, he resigned from the post after a year (Bašić Hrvatin and Petković, 2007, p. 60). Delo’s 

correspondents from Vienna (Matija Grah) and Zagreb (Rok Kajzer) were re-positioned back to Ljubljana, after 

the complaints about their work vocalised by Slovenian Minister for foreign affairs, regular columnist of the 

newspaper at that time (ibid: 62). Jurij Giacomelli (president) and Romana Dobnikar Šeruga (senior editor) were 

“selected” and appointed to Delo by Prime Minister Borut Pahor (2008-2011) in 2009 (Kučić, 2014), they both 

resigned in 2012. 



13 
 

publicists (Združenje novinarjev in publicistov), with strong links to right-wing political parties 

in Slovenia was established in 2008 (Bervar, 2008).25  

Mass Media Act (1994) that stipulated that ownership structure of media companies (mainly 

newspapers) were to be owned by the majority of employees (60%) was according to Brankica 

Petković and Sandra Bašić Hrvatin an enormous (and eventually eroded) potential to achieve 

structural security of status and guarantee socio-economic rights of journalists and media 

workers in Slovenia (Petković and Bašić Hrvatin, 2019, p. 190). 

 

4 State intervention 
 

State intervened in the legal framework regulating the ownership of commercial media and 

RTV Slovenija. Ownership limitations were liberalised when parliamentarians reregulated the 

legislature in 2001. During first years of Slovenian independence Mass Media Act of 1994 

stipulated that a single owner, whether Slovenian national or foreign citizen, an individual or a 

legal entity, could not own more than 33% of a broadcasting company. After the adoption of 

the Media Act (Zakon o medijih) in 2001 those ownership limitations were abolished (which 

as we have shown, significantly influenced the position of Pro Plus and its brand POP TV). 

From 1994 until 2001 (according to Mass Media Act adopted in 1994) legislation explicitly 

prohibited political parties and religious groups to operate, own or manage radio and television 

programmes in Slovenia (Hrvatin in Petković, 2007, pp. 118‒119). Media Act (Zakon o 

medijih) in 2001 eliminated those barriers and removed the prohibition. 

 

Slovenian public broadcaster’s status is regulated systemically: with the aforementioned RTV 

Slovenija Act which had been amended six times from 1990 to 2005, when right-wing 

government led by Prime Minister Janez Janša (SDS) introduced and implemented an Act that 

(with some modifications and amendments) remains in place today. Slovenian parliamentarians 

regulated the position, organisation and operation of RTV Slovenija via other adopted legal acts 

as well: adopted Mass Media Act (1994) and Mass Media Act (adopted in 2001 and amended 

in 2006) among many others. 

 

Both adopted RTV Slovenija Acts (the one adopted in 1994 and in 2005) determined that 

Slovenian government determines the sum of RTV license fee. Proposals from various public 

bodies, journalistic professional associations and agencies that RTV license fee is automatically 

adjusted with inflation are continuously rejected. Some researchers thus estimated that because 

of the refusal to adjust the fee to inflation RTV Slovenija lost approximately 65 million euros 

between 1999 and 2006 (Bašić Hrvatin and Petković, 2007, p. 137). RTV Slovenija estimates 

that it lost 4,5 million euros per year from 2012 to 2017 because the license fee (determined by 

 
25 There are some smaller thematically specific associations in Slovenia as well, for example Association of 

journalists-sportsmen (Društvo novinarjev-športnikov) and Association of sports journalists (Združenje športnih 

novinarjev) etc. (Bervar, 2008). 



14 
 

the government in 2012 and monthly fee priced at 12,75 eur per month) was not adjusted for 

inflation.26 

 

As mentioned in point 2 b) political and economic actors exerted its continuous influence on 

management and overviewing bodies of RTV Slovenija, however they managed to 

systematically weaken its position in the media market as well. State-owned telecommunication 

company Telekom Slovenija competes against the public broadcaster in the media market from 

2012 onwards as a part-owner of a television broadcaster Planet TV. TS MEDIA (company 

owned by Telekom Slovenia) and Greek company Antenna Group each share a 50% ownership 

stake in Planet TV (Petković and Bašić Hrvatin, 2019, p. 187). 

 

5 Media consumption 
 

According to Eurobarometer estimations (2016, p. 13) 32% of Slovenian citizens read the 

written press every day (EU average was 29%) in 2016, 30% read it once, two or three times a 

week (EU average 32%), 23% read it once, two or three times a month (EU average 18%) while 

15% of local population never read the written press (below EU average at 20%). In 2017 33% 

of Slovenian citizens read the written press every day (EU average was 28%), 31% read it once, 

two or three times a week (EU average 32%), 23% read it once, two or three times a month (EU 

average 18%) while 15% of local population never read the written press (below EU average at 

20%) (Eurobarometer, 2017, p. 12). 61% of citizens used Internet every day or almost every 

day - an EU average - in 2016 (Eurobarometer, 2016, p. 17), while 64% used it in 2017 

(Eurobarometer, 2017, p. 15). 37% of citizens used social networks every day or almost every 

day, also EU average (38%) in 2016 (Eurobarometer, 2016, p. 19), that percentage increased to 

39% in 2017 (Eurobarometer, 2017, p. 18).27  

 

According to Eurobarometer (2017, pp. 5‒7) 74% of Slovenian citizens watched television (on 

a television set) every day or almost every day, slightly below EU average (81%), 18% watched 

it two or three times a week, slightly above EU average (13%), only 9% of citizens watched 

television over the Internet every day and another 12% watched it over the Internet once, two 

or three times a week.28 Average television watching time was estimated to be 181 minutes (for 

men) and 206 minutes (for women) in 2012 and 196 minutes (for men) and 224 minutes (for 

women) in 2016 according to AGB Nielsen (AGB Nielsen in Jontes, 2019, p. 129). According 

to Nielsen 63,8% of households in Slovenia own or possess one TV set, 26,4% of households 

possess two and 6,8% possess three. 3% of households in Slovenia do not have a television set 

(Nielsen, 2019). According to Nielsen average TV watching time in Slovenia was estimated to 

 
26 Since the sum of license fee is not adjusted for inflation and right-wing government did not increase the price 
of license fee during its term (2004-2008), share of fee revenues in the entire revenue pie decreased from 70,7% 

(in 2004) to 66,5% (in 2006), and commercial revenues constituted almost a third of RTV Slovenija’s revenues. 
27 We overviewed the report for media use in 2016 and 2017, however numbers for Slovenia were almost identical; 

for year 2017 see Eurobarometer (2017). 
28 For year 2016 see Eurobarometer (2016, pp. 5‒7), numbers for that year are similar, pracitcally identical. 



15 
 

amount to 306 minutes in December 2018 (share of television viewership is highest in winter 

months, app. 24%). In average viewers devoted 88 minutes to TV Slovenija 1 programme and 

64 minutes on average to TV Slovenija 2 programme (RTV Slovenija, 2019, p. 33).  

 

52% of Slovenian citizens tended to trust the media in 2016 (59% was EU average), a 12% 

increase (biggest in the EU) from autumn 2015. Surveys registered that trust in media 

institutions had fallen by ten points between autumn 2014 and autumn 2015 (Eurobarometer 

2016, p. 25). 41% of citizens tended to trust the written press (EU average was 46%), while 

37% trusted the Internet (36% was EU average) and 22% online social networks, an EU average 

(ibid: 27‒29). 53% of Slovenian citizens tended to trust the radio in 2017 (43% tended not to 

trust it), 50% tended to trust television (47% tended not to trust it), 41% the written press (55% 

tended not to trust it, 38% trusted the Internet (45% tended not to trust it) and 22% online social 

networks (57% tended not to trust it) (Eurobarometer, 2017, pp. 22‒28). 43% of citizens had 

low or no trust in the media, while 23% had high trust in the media in Slovenia in 2017 (ibid: 

29). 

 

6 Conclusion 
 

Slovenian state continued to exert its influence as an important player in the media field after 

the independence in 1991. Privatised newspapers, interlocked in cross-ownership relations, 

gradually shifted editorial and managerial influence and decision-making from employees to 

the economic actors in state-owned companies with close links to political field. For two 

decades successive political (governmental and party) coalitions exerted its influence on 

editorial composition of Slovenian biggest daily newspaper Delo, with significant ownership 

shares in its “competitors”, Slovenske novice, Večer and Dnevnik (Kučić, 2014). Crisis of 

newspaper industry helped eliminate Delo’s ownership share in its (daily) newspaper 

competition, however daily newspaper industry as a whole experienced continuous decline in 

circulation, readership and advertising revenues, with parallel processes of digitalisation and 

convergence of newsrooms (Vobič, 2011; Vobič, 2015). 

 

Political and economic actors continuously exerted its influence on management and 

overviewing bodies of RTV Slovenija (RTV Council, supervisory board and general managers) 

and amendments that legislated its status and operative capacities. Corporation CME and its 

company Slovenian production house Pro Plus continuously outmanoeuvred Slovenian 

legislation (on ownership) and followed aggressive competitive practices (“advertising wars, 

cheap commercial imported content etc.) to establish and ensure its dominant position in the 

media market. Average television watching time in Slovenia remains high (196 minutes (for 

men) and 224 minutes (for women) in 2016), however both analysed broadcasters (POP TV as 

well as two RTV Slovenija) are challenged by gradually declining audience shares over the 

years (see Table 4). Trust in the media remains below EU average in Slovenia, 52% of 

Slovenian citizens tended to trust the media in 2016, while 43% of citizens had low or no trust 

in the media and only 23% of citizens affirmed their high trust in the media in Slovenia in 2017. 



16 
 

Literature 
 

• AKOS. 2018. Poročilo o trgu elektronskih medijev in delu Agencije za četrto četrtletje 

2017. Accessible at: 

https://www.akos-rs.si/files/Elektronski_mediji/Novice/2018/Porocilo-em-4-

20173.pdf. 

• Bašić Hrvatin, Sandra and Milosavljević, Marko. 2001. Medijska politika v Sloveniji v 

devetdesetih. Regulacija, privatizacija, koncentracija in komercializacija medijev. 

Ljubljana: Mirovni inštitut. 

• Bašić Hrvatin, Sandra, Lenart Kučić and Brankica Petković. 2004. Medijsko lastništvo. 

Vpliv lastništva na neodvisnost in pluralizem medijev v Sloveniji in drugih post-

socialističnih evropskih državah. Ljubljana: Mirovni inštitut. 

• Bašić Hrvatin, Sandra and Kučić, Lenart. 2005. Monopoli, družabna igra trgovanja z 

mediji. Ljubljana: Maska. 

• Bašić Hrvatin, Sandra and Petković, Brankica. 2007. In temu pravite medijski trg? 

Ljubljana: Mirovni inštitut. 

• Bašić Hrvatin, Sandra. 2002. Državni ali javni servis. Perspektive javne radiotelevizije 

v Sloveniji. Ljubljana: Mirovni inštitut. 

• Bervar, Gojko. 2008. Združevanje ali cepljenje novinarskih moči. Medijska preža, 31: 

64‒65. 

• Bervar, Gojko. 2010. Nova praksa v novinarskem samoomejevanju. Medijska preža 38: 

19. 

• CME. 2016. Audience Share and Ratings. Full year 2016. Accessible at: 

https://www.cetv-net.com/operations/audience-share-and-ratings/Full-Year-

2016/default.aspx 

• CME. 2018. Audience Share and Ratings. Full year 2018. Accessible at: 

https://www.cetv-net.com/operations/audience-share-and-ratings/Full-Year-

2018/default.aspx. 

• Eurobarometer. 2016. Media use in the European Union: Report. Autumn 2016 

(Standard Eurobarometer 86). EU: European Commission, Directorate-General for 

Communication. 

• Eurobarometer. 2017. Media use in the European Union: Report. Autumn 2017 

(Standard Eurobarometer 88). EU: European Commission, Directorate-General for 

Communication. 

• Grgič, Maja and Karel Lipnik. 2018. Časnika Večer in Dnevnik napovedala združitev. 

Delo, 1st August 2018. Accessible at: https://www.delo.si/novice/slovenija/casnika-

vecer-in-dnevnik-napovedala-zdruzitev-77442.html. 

• Jontes, Dejan. 2019. Gospodinje, ruralci in preprosti ljudje: konstrukcija televizijskega 

občinstva. In Mediji in spol: strukture in prakse neenakosti, Mojca Pajnik and Breda 

Luthar (ed.), 127–150. Ljubljana: FDV. 

• Jurančič, Iztok. 2013. Bliža se razpad lastniških skupin tiskanih medijev. Medijska 

preža, 44–45: 13–16. 



17 
 

• Kučić, Lenart. 2014. Slovenski časopisi v treh slikah. Available at: 

http://www.lenartkucic.net/slovenski-casopisi-v-treh-slikah/. 

• Milosavljević, Marko. 2012. Pregled medijskega trga. Ljubljana: Fakulteta za družbene 

vede. Accessible at:  

http://www.akosrs.si/files/Elektronski_mediji/Medijska_ucilnica/Raziskave_in_analiz

e/Pregled-medijskegatrga.pdf 

•  Nahtigal, Neva. 2006. Kadrovske spremembe v medijih. Medijska preža. Accessible at: 

http://mediawatch.mirovni-institut.si/bilten/seznam/26/kadri/. 

• Nielsen, 2019. Establishment survey. Accessible at: 

http://www.nielsentam.tv/where2/dynPage2.asp?hash=d306a7e8eb4e12725391170fdb

2af98d&crypt=N%B6%9D%A6%AC%92%AA%9A%AC%BE%8C%99%A0O%90

%BE%9D%90j%81y%B5%BC%C4%CE%D4%C0%D5%93%8D%9A%C3%BB%9

D%CD%AF%89m%8E%85%B9%C5%88%B8txW%AE%A3%A5%A3%9E%C3%C

9j%C7%C1. 

• Petković, Brankica and Bašić Hrvatin, Sandra. 2019. Izgubljeni emancipatorni potencial 

medijske politike. In Mediji in spol: strukture in prakse neenakosti, Mojca Pajnik and 

Breda Luthar (ed.), 171–196. Ljubljana: FDV. 

• Pregled medijske krajine v Sloveniji. 2014. Ljubljana: Direktorat za medije. 

• Pušnik, Maruša 2003. Moralizacija kot estetski projekt dokumentarnega žurnalizma. 

Teorija in Praksa, 40 (2), 267–286. 

• Radiotelevizija Slovenija. 2015. Letno poročilo 2014. Accessible at: 

https://www.rtvslo.si/files/letno_porocilo/letno_porocilo_2014_lektorirano.pdf. 

• Radiotelevizija Slovenija. 2017. Letno poročilo 2016. Accessible at: 

https://www.rtvslo.si/files/letno_porocilo/2017_03_21-

letno_porocilo_2016_lektorirano.pdf. 

• Radiotelevizija Slovenija. 2018. Letno poročilo 2017. Accessible at: 

https://www.rtvslo.si/files/letno_porocilo/2018_04_05-

letno_porocilo_2017_komplet.pdf. 

• Radiotelevizija Slovenija. 2019. Letno poročilo 2018. Accessible at: 

https://www.rtvslo.si/files/razpisi_natecaji/2019/2019-04-16-letno_porocilo_2018_-

_skrajsano_lektorirano.pdf. 

• Raziskava branosti in bralcev. 2019. Available at: https://rbb.si/.  

• STAkrog. 2014. Najbolj bran dnevnik Slovenske novice. Available at: 

https://krog.sta.si/2035919/najbolj-bran-dnevnik-slovenske-novice 

• Škerl Kramberger, Uroš. 2018. Tiskani mediji v Sloveniji dosežejo milijon in pol 

bralcev. Available at: https://www.dnevnik.si/1042846528.  

• Škerl Kramberger, Uroš. 2019. AVK izdala dovoljenje za združitev Dnevnika in Večera. 

Accessible at: https://www.dnevnik.si/1042893618. 

• Šter, Marko. 2017. CME prodaja Pro Plus. Revija MM XXXV (435): 12. 

• Vobič, Igor. 2011. Pavperizacija spletnih novinarjev v Sloveniji. Medijska preža 40/41: 

38–39. 

• Vobič, Igor. 2015. Osiromašenje novinarstva. Javnost/The Public 22 (supplement 1): 

28–40. 

https://krog.sta.si/2035919/najbolj-bran-dnevnik-slovenske-novice


18 
 

• Zwitter, Matej. 2017. Medijski vplivi. Available at: 

https://radiostudent.si/politika/odprti-politi%C4%8Dni-termin/medijski-vplivi.  

• Zwitter, Matej. 2018. Delo in koncern. Available at: 

https://radiostudent.si/politika/odprti-politi%C4%8Dni-termin/delo-in-koncern.  

 

 

 


