NVO-ji Googlu in Meti: Ne opustite političnih oglasov, popravite jih
26. 9. 2025 | Politika

Organizacije civilne družbe opozarjajo velika tehnološka podjetja, da se z umikom s trga političnega oglaševanja ne odvezujejo odgovornosti; njihove platforme morajo še naprej zagotavljati svobodne in poštene volitve v Evropi.
Od 23. septembra 2025 YouTube ne prikazuje več političnih oglasov. Na Facebooku in Instagramu bodo zadnji plačani politični oglasi izginili najpozneje do 10. oktobra 2025.
Danes je več kot ducat organizacij civilne družbe iz vse EU, ki jih koordinira Civil Liberties Union for Europe, poslalo odprto pismo Googlu in Meti, v katerem podjetja pozivajo, naj:
- Ponovno razmislijo o ponujanju političnih oglasov v EU, vendar tokrat brez sledenja in profiliranja,
- Zagotovijo, da lahko skupine civilne družbe izvajajo legitimne kampanje brez samovoljnih omejitev,
- Razkrijejo, kako njihovi sistemi priporočil vplivajo na politične in državljanske vsebine ter odpravijo morebitne pristranskosti,
- Ponovno vzpostavijo sodelovanje z institucijami EU, civilno družbo in raziskovalci, da se zagotovi pregledna politika, skladna z Zakonom o digitalnih storitvah.
Google in Meta, dve največji spletni platformi za politično oglaševanje v Evropi, sta nedavno napovedali, da ne bosta več prikazovali političnih, volilnih in, kot je mogoče predvideti, oglasov o “družbenih vprašanjih”, ki jih plačujejo neprofitne organizacije v EU. Google je septembra 2025 posodobil svojo politiko o političnih vsebinah, Meta pa je svoj umik potrdila že poleti.
Odločitvi Googla in Mete sta bili sprejeti tik pred oktobrom 2025, ko bo v celoti začela veljati nova uredba EU o ciljnem oglaševanju in preglednosti političnega oglaševanja (Regulation on the Targeting and Transparency of Political Advertising – TTPA). Seveda časovni okvir ni naključen: obe podjetji trdita, da so novi standardi “preveč zapleteni” ali “tvegani”, da bi jih lahko upoštevali.
Nizozemske parlamentarne volitve 29. oktobra 2025 bodo prve, ki bodo potekale pod temi novimi pogoji, sledile pa jim bodo madžarske splošne volitve aprila 2026. Obstoječi sistem političnih oglasov na platformah je bil že do sedaj škodljiv, ker je omogočal nejasno ciljanje in je povečeval skrajne vsebine. Zdaj, ko sta se Meta in Google umaknili, bo preglednost kampanj še težja.
„Svobodne in poštene volitve so mogoče le, če so volivci dobro obveščeni. Brez državljanskega diskurza je demokracija sama po sebi oslabljena. Umik Mete in Googla je preprosto neodgovoren. Bodisi morata zagotoviti politično oglaševanje v obliki, ki podpira demokratično razpravo, bodisi, če se umakneta, jasno pokazati, kako bosta ublažila tveganja, ki jih povzroča njuna odločitev“, je dejala dr. Orsolya Reich, višja uradnica za zagovorništvo pri Civil Liberties Union for Europe.