Novice

Kolumna Mojce Pajnik: Platformna ekonomija in iskanje novih modelov novinarstva

Kolumna Mojce Pajnik: Platformna ekonomija in iskanje novih modelov novinarstva

Google, Meta in druge tehnološke platforme vse bolj določajo, kaj vidimo, beremo in v kaj verjamemo. Njihovi algoritmi odločajo o vidnosti novinarskih vsebin, s tem pa medije potiskajo v odvisnost, ki ogroža uredniško avtonomijo in javni interes.

Evropska regulacija skuša omejiti moč platform, vendar strokovnjaki opozarjajo, da trenutni ukrepi ne zadostujejo – ne naslavljajo temeljnih problemov digitalnega kapitalizma, kot so podatkovna ekonomija, medijsko lastništvo in finančna izčrpanost medijev.

»V tej utopični perspektivi v ospredje stopajo vizije alternativnih, postkapitalističnih modelov medijskega in digitalnega razvoja, utemeljenih na skupnostnem lastništvu, kooperativnih platformah, kolektivnemu upravljanju podatkov in odprtokodni infrastrukturi.

Monopol tehnoloških velikanov, ki določajo vidnost vsebin glede na njihovo profitabilno naravnanost, bi v tem modelu nadomestila javna infrastruktura za distribucijo vsebin. Netransparentne komercialne algoritme bi zamenjali neprofitni algoritmični sistemi z odprto kodo, ki zasleduje javni interes in omogoča prepoznavnost izvirnih novinarskih vsebin. Krepitev avtonomnih medijev in neodvisnega novinarstva bi prinesla razvoj onkraj tradicionalnih finančnih modelov, utemeljenih na oglaševanju. Novi modeli financiranja bi vključevali javne informacijske sklade, davčne olajšave za medije, lokalne davke za podporo neodvisnim novinarskim projektom. Pojavljajo se ideje o kooperativnih medijskih modelih, ki združujejo novinarje, novinarke, bralce in občine kot soustvarjalce.

Takšen transformativni pristop bi digitalni prostor iz trga storitev preoblikoval v polje kolektivne produkcije znanja, kjer tehnologija deluje v službi javnosti in ne nasprotno… K utopistični viziji lahko dodamo razmislek o medijski odgovornosti. Mediji niso zgolj žrtve platformnega kapitalizma, temveč mnogokrat vstopajo v simbiotsko razmerje, v katerem sicer izgubljajo nadzor, a pridobivajo dostop do občinstev in vpogled v uporabniške podatke. Na nedavni konferenci o prihodnosti novinarstva na Univerzi v Cardiffu je Jodie Ginsberg, direktorica Odbora za zaščito novinarjev izpostavila, da ni dovolj kazati s prstom na vlade ali platforme – mediji in novinarji morajo ukrepati in prevzeti svojo vlogo. »Naloga novinarja ni zgolj to, da postavlja vprašanja in ponavlja, kar mu je bilo povedano. To ni iskanje dejstev. To je stenografija. Naša naloga je, da iščemo resnico – z lastnimi očmi in ušesi – in da imamo pogum poročati o njej.« (izsek iz kolumne Mojce Pajnik)